Duurzaam huilen

 

Lach, schreef ik over omgaan met werk en emotie. Maar heb je iets traumatisch meegemaakt, is er een naaste overleden of lig je in scheiding? Dan moet je juist huilen!

Ons lichaam reageert op stress zoals we vroeger op een confrontatie met een sabeltandtijger reageerden. De hersens maken glucocorticoïden aan zodat we energie uit het hele lichaam kunnen bundelen om meteen te gebruiken. Tegelijkertijd verhoogt stress onze hartslag en bloeddruk en stroomt er meer bloed naar onze spieren. En ons lichaam is klaar voor directe actie.

Maar door ons complexe denkvermogen en fantasie zijn we vatbaarder dan (andere) dieren voor vormen van emotionele stress zoals verdriet, schuldgevoelens en angst voor de toekomst. Ons lichaam reageert op zulke stress in eerste instantie op dezelfde manier als op fysiek gevaar. En wij zijn erop gebouwd om veel energie te gebruiken bij sterke emoties als hevige angst, verdriet of woede. Dat past meestal niet bij onze moderne stressvolle situaties. En dan zitten we met een reactie van ons lijf waar we niets aan hebben!

Sterker nog, die lichamelijke stressreactie is helemaal niet gezond voor je lichaam. Langdurige emotionele stress verhoogt de vatbaarheid voor besmettelijke ziektes zoals verkoudheid of griep, maar maakt ons ook vatbaarder voor ernstige ziektes. Kortom: we zijn gevoelig, bewust en intelligent en betalen daarvoor de hoge prijs van emotionele pijn en door stress veroorzaakte ziekten.

Virtual Clara is verdrietig

Nu zijn er verschillende manieren om met zulke emotionele stress om te gaan. Je kunt je verdoven met drugs of alcohol of de gebundelde energie in seks of sport stoppen. Maar de natuur heeft ook in een duurzame oplossing voorzien! Onze neiging om te huilen en te keer te gaan is een aanpassingsmechanisme om negatieve bijverschijnselen van stress te verminderen. Heftig huilen is een toestand van grote lichamelijke opwinding, gevolgd door diepe ontspanning. Zo reageer je effectief op emotionele stress. Want je huilbui vermindert de spanning in je lijf, verlaagt de bloeddruk en hartslag en gebruikt daarvoor de energie die de stress had opgewekt.

In onze samenleving hoor je je te beheersen. Voor heftig huilen en te keer gaan is geen plaats. Maar eigenlijk is huilen de meest efficiënte manier om de reacties van je lijf op stress in goede banen te leiden! Dus huil! En weet dat het goed komt als iemand in je omgeving onbedaarlijk aan het huilen is. Hij of zij is al halverwege herstel!

Verdriet

Een heftige reactie als smijten met het servies blijkt dus een prima manier om op hevig verdriet te reageren. Maar huilen is de duurzame oplossing. Want echte tranen helpen! De tranen die je vergiet als je een ui snijdt blijken anders van samenstelling dan tranen van emotie. Emotietranen bevatten bijvoorbeeld epinefrine en norepinefrine, scheikundige bemiddelaars van het sympatisch zenuwstelsel, en een endorfine. Dit zijn neurotransmitters, die zenuwcellen in de hersenen helpen om met elkaar te communiceren. Ze reguleren onze stemmingen en bepalen of we ons blij of depressief voelen. Huilen helpt bij het herstellen van een gezond evenwicht van deze scheikundige stoffen in je hersenen. Tranen verminderen symptomen van depressie zonder dat daarvoor medicijnen nodig zijn!

Maar er is meer. Met emotietranen voer je ook het hormoon ACTH af. En dat is de stof die de aanmaak van glucocorticoïden in je lijf bevordert (die energie in je lijf bundelen als reactie op stress). Als je tranen vergiet en het hormoon ACTH afvoert, dan bundelt je lijf dus minder energie. En dat is mooi, want die energie heeft jouw lijf eigenlijk gewoon nodig om normaal te kunnen functioneren. Daarmee is huilen de duurzame reactie op emotionele stress.

Dus ga je gebukt onder intens verdriet of intense emotionele stress? Huil!

VirtualClara2016